Olin 23.9. Helsingin työväenopiston järjestämällä, Mervi Tuomikosken johtamalla reissulla kirjailija ja monitoimimies Arvid Järnefeltin kotitalossa Lohjan Virkkalassa. Valitan kuvien puutetta, mutta yritän korvata sitä raportoinnin tarkkuudella. Tilaisuus oli harvinainen, koska talo on vain suvun yksityisessä kotikäytössä. Kiitän tässä vielä sukua mahdollisuudesta päästä katsomaan taloa, ja muistutan kiinnostuneita, että talo ei ole museo, eikä siellä ole myöskään kahvilaa.
Vaikka nykyään Arvid Järnefelt ei ole ollenkaan niin kuuluisa kuin esimerkiksi Minna Canth tai Juhani Aho, hän oli aikoinaan yksi Suomen "kasvoista". Hänen isänsä Alexander oli suomalaismielinen kenraali ja maaherra, ja hänen äitinsä Elisabeth tuli venäjän-saksalaisesta kulttuurisuvusta ja oli etunenässä välittämässä venäläisen korkeakulttuurin vaikutteita Suomeen. Arvid Järnefelt luki oikeustiedettä, myös Venäjällä, mutta sai ennen valmistumistaan tolstoilaisen herätyksen eikä pitänyt enää tuomarin uraa eettisenä valintana. Hän hylkäsi sen, osti tilan Lohjalta 1895 ja rupesi maanviljelijäksi. Tämän lisäksi hän oli kirjailija, kansanvalistaja sekä sellainen, mitä nykyään kutsuttaisiin mediapersoonaksi, täynnä mielipiteitä mm. torpparilaitoksesta, sukupuolikysymyksestä, uskonnosta, oikeuslaitoksesta ja yhteiskunnasta noin yleensä.
Kävimme alkuperäisessä valkoisessa talossa, jota on säilytetty yllättävän uskollisesti. Vaikutelma oli autenttinen tavalla, jolle on hankala löytää sanoja. En ole nähnyt vastaavaa missään museossa, en edes kotimuseossa, olipa museo tehty kuinka hyvin tai kunnianhimoisesti tahansa. Siinä oli vanhan talon tuoksu, joka on tuttu jokaiselle, joka on käynyt joskus missä tahansa kotiseutumuseossa. Toisaalta tämä tuoksu yhdistyi viehättävästi asutun talon tuoksuun. Sama päti koko taloon. Sitä pidetään hyvin uskollisesti alkuperäisasussaan, mutta siellä täällä on pieniä nykyaikaisia lisäyksiä, jotka tekevät talosta kodin eikä museota: tv digibokseineen, aikakauslehtiä, moderni liesi, kahvinkeitin.
Seinillä oli muun muassa Arvid Järnefeltin omaa taidetta, kuten myös muiden Järnefeltien. Kuuluisimman taidemaalari-Järnefeltin eli Eero Järnefeltin tauluja siellä ei tosin ollut. Vaikutelma oli maallikon silmin kuitenkin hyvin samanlainen, ja olisi hankala erottaa ko. tauluja Eero Järnefeltin vastaavan aiheisista töistä. Siellä oli epäilemättä itse tehtyä taidekäsityötä, joka ei ollut ehkä niin taiteellista kuin jossain virallisessa taiteilijakodissa mutta paljon kodikkaampaa. Lisäksi siellä oli Alexander Järnefeltin lipasto, joka oli tehnyt matkalaukun virkaa maaherran nuoruudessa, kun tämä teki uraa Venäjän armeijassa. (Sen kantajia kävi kyllä sääliksi.)
Pihalta johti polku sekametsän reunassa olevalle, saniaisten koristamalle sukuhautausmaalle. Se sai alkunsa siitä, kun kirkko ei halunnut haudata kirkon hautausmaan sisälle Järnefeltien nuorena kuollutta, kastamatonta tytärtä. Niinpä tyttö haudattiin pihapiiriin. Sittemmin sinne on haudattu muitakin perheenjäseniä, myös Arvid itse, jonka vaatimattomuutta korostaneeseen elämänasenteeseen moinen varmasti sopi.
Hautausmaata näytti Arvid Järnefeltin tyttärentyttärentytär, joka samalla kertoi sukuperinnön vaatimasta ylläpidosta: kaiken A ja O ovat kunnon välineet puutarhahoidossa. Niistäkin huolimatta pelkästään (ison) nurmikon leikkaamiseen menee silti 7 tuntia viikossa kesäisin. Lisäksi kasvien kimpussa ovat kanit, myyrät ja metsäkauriit, ja epäilemättä Lohjan kalkkitehdas lisää myös rikkakasvien kasvunopeutta. Tämä voi kuulostaa koomiselta ja banaalilta, mutta tottahan se on. Kuten kuka tahansa museoihminen varmasti tietää, ylläpito vaatii varsin arkisia toimia sekä motivaatiota nähdä paljon vaivaa. On todella kunnioitettavaa, että suku jaksaa ylläpitää omalla kustannuksellaan yli sata vuotta vanhaa taloa noin pieteetillä.
Hänen äitinsä, Arvid Järnefeltin tyttärentytär, kertoi puolestaan koskettavasta varhaisesta muistostaan, jossa hän kolmevuotiaana katsoo sairasta isoisäänsä pihalta makuuhuoneeseen. Oma varhaisin muistoni puolestaan on se, että syön lapsuudenkotini portailla Seniorin tekemää sienisalaattia suoraan kulhosta. Seniorin mainiota sienisalaattia mitenkään halveksimatta, tuntuisi ehkä kuitenkin hienommalta, jos omiin lapsuusmuistoihini kuuluisi myös kulttuuripersoonien tapaaminen...
PS. Arvid Järnefelt ei antanut TV:n tai internetin puuttumisen haitata mediapersoonana toimimista. Kun hänellä oli asiaa kahtia jakautuneelle kansalle ensimmäisen maailmansodan aikana, hän laittoi lehteen ilmoituksen, että hän pitää puheen Kallion kirkossa Helsingissä, ja sitten hän piti sen.
1 kommentti:
Maija Salonius-Hatakan kirjasta "Ei saarnaamalla vaan elämällä. Akseli ja Eelo Isohiiden tarina" löytyy tällainen kuvaus Virkkalasta:
"Järnefeltien Rantala sijaitsee Virkkalan Vappulan kylässä. Olen käynyt siellä joitakin kertoja. Paikka on hyvin kaunis. Vanha päärakennus ja Lustikulla ovat edelleenkin olemassa. Rakennukset sijaitsevat suhteellisen korkealla mäellä, jonne noustaan kylän maantieltä. Pihapiiri on avara, tänä päivänä mahtavine koivuineen varjoisa. Vanhat omenapuut kertovat laajasta puutarhasta ja kasvimaasta. Jykevä kiviaita erottaa puutarhan rantaan viettävästä puistomaisesta rinteestä. Kiviaidan "kasvattaminen" kuului kesäiseen puuhailuun, johon myös vieraat ja sukulaiset osallistuivat.
Tarina kertoo Arvidin lankomiehen Jean Sibeliuksen lausahtaneen kantaessaan kivenmurikoita aitaan: "On se hyvä, että minunkin elämäntyöstäni jotakin jää jäljelle!""
Akseli ja Eelo Isohiisi olivat myös tolstoilaisia ja vielä tiukemmin sitä kuin Arvid Järnefelt.
Lähetä kommentti