Juniori ehdotti aiheeksi
Helene Schjerfbeck for Dummies
tunnetun kirjasarjan mukaan. Poliittisesti korrektimpaa taitaa olla H.S.
aloittelijoille.
Tänä vuonna on
kulunut 150 vuotta taiteilijan syntymästä, ja
Ateneumissa on 14.10. asti hänen tuotantoaan esittelevä laaja
näyttely.
Helsinkiläiskodin tausta ei antanut paljon eväitä. Isä kuoli,
rahaa ei paljon jäänyt, tyttö putosi nelivuotiaana portaissa ja kärsi
liikkumisen vaikeaksi tekevästä lonkkaviasta koko elämänsä. Hän eli äitinsä kanssa tämän kuolemaan 1923 saakka. ja
käytti tätä paljon kuviensa mallina. Pari ihastusta mahtui elämään, pysyvää miessuhdetta ei
koskaan syntynyt paljolti Helenen vamman takia.
Helenen piirtäjän lahjat huomattiin varhain, hän pääsi
11-vuotiaana Taideyhdistyksen piirustuskouluun.
Tästä alkoi hänen elämänsä valoisin kausi. Uuden oppimista, nuoria
ystäviä, arvostusta. Myöhemmin seurasi opinto- ja maalausmatkoja
Ranskaan, Englantiin ja Italiaan. Hän toimi
piirustuskoulun opettajana vuoteen 1902, kunnes erosi terveydellisistä
syistä. Seurasi muutto äidin kanssa Hyvinkäälle, jonka ilmastoa sen ajan
lääkärit pitivät erityisen terveellisenä.
Tyyliä voi kuvailla naturalistiseksi. Ulkoilmamaalaus,
tilannekuvat ja asetelmat ovat helppoja katsojan hahmottaa, samoin muotokuvat. Näiden
vuosien tunnetuimpia töitä ovat Haavoittunut sankari hangella, Tanssiaiskengät
ja Toipilas.
Kuljimme Ateneumin saleissa ja kansa eli juniori rupesi
hiljalleen napisemaan. Schjerfbeckin myöhemmän kauden työt olivat kuulemma
liikaa kuin modernia taidetta. Värien hienostunut käyttö oli aina hänen tavaramerkkinstä.
Nyt sävyt himmenivät, usein ohenivatkin niin että kankaan paljaasta pinnasta
tuli osa työtä. Kaikki tarpeeton rupesi karsiutumaan, jotta olennainen tulisi
näkyviin. Se päti niin asetelmiin kuin maisemiin ja ennen muuta muotokuviin.
Yksinäisellä taiteilijalla oli vähän malleja. Äiti niin
kauan kuin tämä eli, veli muutamassa maalauksessa, joitakin tuttavia. Ainoa
varma malli katsoi peilistä. Omakuvien sarja on minusta hänen tuotantonsa
huipennus. Ihmiskasvot koostuvat muutamasta peruspiirteestä: suu, nenä, silmät,
leuan viiva, kallon muoto. Tämä sama pätee muuten sarjakuviinkin.
Vähien ääriviivojen perustana on Schjerfbeckin erinomainen piirustustaito, värien
käyttö on hallitun niukkaa. Taiteilija pitää kuvapäiväkirjaa vanhenemisesta,
yksinäisyydestä, matkasta kohti kuolemaa. Erityisesti yksi muutamalla mustalla viivalla tehty kasvokuva jää mieleen. Ei tunteilua, kaikki
turha on takanapäin.
Aloittelijan ei kannata olla allapäin. Parhaiten näyttely
avautuu käymällä siellä uudelleen ja paneutumalla niihin töihin, jotka tuntuvat
läheisimmiltä. Helene Schjerfbeck on yksi Suomen taiteen pysyvistä klassikoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti