Pakkoruotsista jupistaan
nykyäänkin, mutta se on pientä verrattuna 1800-luvun jälkipuolen ja 1900-luvun
alkupuolen kielitaisteluun. Tämän kielitaistelun sivutuotteena syntyi
afäärifennomania, joka alkoi pyrkimyksestä murtaa suomenruotsalaisten monopoli
elinkeinoelämässä ja perustaa yrityksiä, joiden liikekieli olisi suomi.
Meidänkin päiviimme ovat säilyneet mm. SOK ja Pohjola.
Taustalla oli
kansallismielisyys mutta myös sosiaalinen paine, joka etsi
toimintamahdollisuutta elinkeinoelämästä. Elinkeinovapaus haki pienessä,
köyhässä ja melko takaperoisessa maassa vielä muotoaan. Maaseudulta tulevaa
suomenkielistä pidettiin ulkopuolisena, ja pääomaa, työpaikkoja, takaajia tai
kauppasuhteita oli hankala saada. Koulutuskin oli ongelma: kaupallinen koulutus
oli sitä, että lähetettiin sukulaispoika eurooppalaiseen kauppahuoneeseen
jonkun liiketutun luo tutustumaan sikäläisiin liiketapoihin. Ei ollut
kauppakouluja, kauppakorkeakoulusta puhumattakaan. Jopa suomenkielisen palvelun
saaminen saattoi olla hankalaa niillä alueilla, joissa ehdoton valtaenemmistö
ei ollut suomenkielistä.
Tähän ympäristöön syntyi
afäärifennomania, josta käyty keskustelu oli yllättävän samanlaista kuin reiluun
kauppaan liittyvä. Kuten reilussa kaupassa, afäärifennomaniassa kuluttaminen ei
ollut epäpoliittista toimintaa vaan parhaimmillaan se oli valinta kohti
parempaa maailmaa ja toisi köyhille (eli suomenkielisille) lisämahdollisuuksia.
Reilun kaupan järjestelmässä pyritään ohjaamaan osa tuotoista yhteisöä
kehittäviin hankkeisiin. Afäärifennomania toteutti samaa ajatusta niin, että
yksityiset liikemiehet toimivat yhteisönsä aktiiveina. Vähitellen
afäärifennomaniasta syntyi osuustoimintaliike, jonka keskeinen tavoite oli
osuuskuntalaisten ohjaus käytännön asioissa.
Reilu kauppa oli
puhtaasti länsimaisten aktiivien alkuunpanemaa, afäärifennomaniassa oli alusta
alkaen mukana myös suomenkielisiä. Kuitenkin jälkimmäisessäkin varsinaisten
köyhien paikka oli lattiatasolla, jos sielläkään (tosin 1800-luvulla
kauppa-apulaisen ammatti oli ihan kohtalainen saavutus). Lisäksi
afäärifennomaniassa toimi suomenmielisiä mutta ruotsinkielisiä, joista osa meni
niin pitkälle, että suomensi oman nimensä.
Kritiikkikin oli kovin
tutun kuuloista. Epäiltiin, että suomenmieliset liikemiehet järjestelivät
paikkoja toisilleen puhtaan ideologisin perustein, piittaamatta palkattujen
henkilöiden ammattitaidosta tai rehellisyydestä. Myös toiminnan taloudellista
kestävyyttä ja järkevyyttä epäiltiin. Silloin tätä ei tosin muotoiltu vielä
taloustieteellisin termein ja tutkimukseen nojaten vaan sanomalla, että
politiikkaa ja liike-elämää ei saanut sekoittaa.
Alkuperäinen
afäärifennomania keskittyi liikekieleen, mutta seuraava aalto meni pitemmälle:
osuuskuntaliike suhtautui hivenen varauksellisesti koko kapitalismiin. Ironista
kyllä, se paheksui afäärifennomaniaa samanlaisin sanankääntein mitä
afäärifennomania oli puolestaan käyttänyt ruotsinkielisestä liike-elämästä.
1900-luvulla kauppa polarisoitui välissä niin, että ei ollut sopivaa käydä
missään muualla kuin ”omassa” kaupassa. Nykyajan uskottoman kuluttajan on
vaikeaa kuvitella moista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti