1.8. alkaen Teema
uusii dokumenttisarjan Lamastalgia. Kyseessä on kahdeksanosainen huolellisesti tehty sarja, joka kuvaa
1990-luvun Suomea. Sarjan taustamusiikiksi suosittelen Juice Leskisen levyä
Haitaribussi. Se on niin ovelaa lastenmusiikkia, että aikuinenkin viihtyy. Itse koen aina aikamatkan kuunnellessani
laulua äng-äänteen oppimisen vaikeudesta: ”Punkkari pinkoi pankin taa, tinkasi
mankan hankintahintaa.” 90-luvulla kun oli niin punkkareita kuin mankkoja, eikä
pankkiverkostoa oltu vielä harvennettu nykyiseksi.
Lamastalgian
ensimmäisessä osassa kuvataan, kuinka Suomi joutui talouskurimukseen.
Vaikutelma on, että tilanne tuli pyytämättä ja yllättäen niin johtohenkilöille
kuin tavallisille kansalaisille. Tiettyjä yhtäläisyyksiä voisi löytyä Juicen eläinfaabeliin
Jänis meni lankaan:
Jänis meni lankaan, jota olevankaan, se ei uskonut kotikulmillaSiinäpä nyt väiski kärpäsiä läiski, ryntäili säntäili puskassaToivo kuolevansa, umpikiero ansa uhria kieritti tuskassaTuli siihen kettu, hyvin koulutettu. ”Kerropa repo, mitä voitaisiin.””Vaimenisi parku, ja alkaisi karku, koipesi jos amputoitaisiin.”Jänis katto mikkoon ja katto kanervikkoon, tuumaili aivan ymmällään”Mikä on se hyöty, kolme koipea on syöty, enkä ole edennyt metriäkään...”
Lapsille ja nuoruus lama saattoi olla
karua kasvuaikaa, ja tätä käsitellään 7. osassa Kadotettu sukupolvi – lama-ajan
nuoret. Juice kuvaa tätä aikaa laulussa On se kyllä hyvä. Ajoittain tummista
sävyistä huolimatta ote on realistisen reipas: leikki on lapsen tuki, ja on
hienoa, että maailma mahtuu hiekkalaatikkoon.
On se kyllä hyvä ja meillä mitiä hätiä, kun ei äidiksi sattunut ammattitätiä. [...] On se kyllä hyvä, että maailmaan kulkee mun tieni, eikä lastensuojeluenkelten auditorioon. On se kyllä hyvä, on se hyvä, että leikki on todellista, siinä alku matkoille, jatkoille riittää puuhailemista. On se kyllä hyvä, ettei olla me helppoheikkejä, jotka menee paperisotaa ja piirileikkejä.
Hyvin koskettavassa laulussa Pikkuneiti ja vaari pikkuneidillä on kuitenkin käynyt hyvä tuuri, koska hänellä on turvallinen
ja kuunteleva hoitaja, isoisä, vaikka isä tekeekin viikot kauppaa Tallinnassa
ja äiti ”juoksee osallistumassa, aika vaatii osallistumaan”.
Mutta ei kaikilla
mennyt huonosti, kuten 2. osassa (Tuulipuvussa ja roskapankissa – raha ja
kuluttaminen) ja 8. osassa (Me ollaan sankareita kaikki – lamasta uuteen
nousuun) kuvataan. Juice kuvaa kulutusjuhlaa lapsen näkökulmasta eli lemmikkien
kautta laulussa Lemmikkigallup: ”meidän kissa syö vain kaviaaria ja asuu
hotellissa”.
Muita lama-ajan
ilmiöitä olivat somalipakolaisten tulo, itäblokin avautuminen ja ilmapiirin
kiristyminen vähemmistöjen suhteen. Tätä käsitellään 3. osassa (Somaleja ja
viinarallia – rajojen aukeaminen). Juicen näkemys Suomen avautumisesta löytyy
laulusta Lähimmäiset. Siinä seikkailevat Gunilla, Larissa, Åkerlundi ja
mustoset. Uskonnon roolista puolestaan puhutaan 6. osassa (Ihana valo ja elämän
tarkoitus – lama-ajan hengellisyys), Juice tosin hyvinkin skeptisesti (Pyhäkoulu).
Vielä Juicen
riimittelyä hienompaa on kuitenkin iloinen asenne, joka tekee näistä sellaisia
lauluja, jotka kannustavat sekä lapsia että aikuisia sekä taantumassa että
nousukautena.
Vuosikaudet koulussa me sitä opeteltiinei saa lyödä meisselillä auton helmaa peltiin!
1 kommentti:
Lisäksi Matti Jurvan jenkka: Tullaan, tullaan toimehen me tullaan, vielä on viitonen kahviin ja pullaan, päivä se on vielä huomennakin, jotta eletähän sitten vähän reilummin
Lähetä kommentti